آموزش کامل پاورپوینت مرحله به مرحله + تصاویر آموزشی
بهترین های گوشی موبایل 2020
بهترین های لوازم خودرو 2020


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 9 تير 1392
بازدید : 313
نویسنده : poroje20



نرم افزار پاورپوینت (PowerPoint) از مجموعه برنامه های بسته نرم افزاری آفیس (Office) محصول شرکت مایکروسافت است. اگر تاکنون با نرم افزار پاورپوینت آشنایی نداشته اید، اصلا نگران نباشید! قدم به قدم با این دوره آموزشی پیش بروید و با استفاده از تصاویر، همزمان به اجرای دستورالعمل ها بپردازید. خواهید دید که در پایان این دوره، به راحتی به نرم افزار پاورپوینت مسلط شده اید!


پاورپوینت، به چه دردی می خورد؟
پاورپوینت برای ارائه بهتر سمینارها و سخنرانی ها بکار می رود. شما می توانید محتوای مورد نظرتان را با نرم افزار پاورپوینت، به طور بهتر و زیباتری ارائه دهید. در تصویر زیر، در یک کنفرانس، یک شخص مطالبی را با استفاده از نرم افزار پاورپوینت توضیح می دهد.

ایجاد یک سند پاورپوینت
پس از آنکه مجموعه نرم افزاری Office را در سیستم عامل خود نصب کردید، خواهید دید که در لیست برنامه های ویندوز، نرم افزار PowerPoint، به همراه دیگر مجموعه نرم افزارهای آفیس در پوشه مربوطه نمایش داده می شود.


برای ایجاد یک سند PowerPoint:
از منوی Start در ویندوز، گزینه All Programs را انتخاب کرده و با کلیک بر روی پوشه Office Microsoft، روی آیکون Microsoft Office PowerPoint ۲۰۰۷ کلیک کنید.
در این صورت یک سند PowerPoint، ایجاد می شود.


معرفی بخش ها و زبانه های اصلی در یک سند PowerPoint
پیش از آنکه نخستین پروژه پاورپوینت را انجام دهیم، بهتر است با بخش ها، گزینه ها و زبانه ها در یک سند پاورپوینت و همچنین کاربردهای آنها آشنا شویم. همانطور که در تصویر زیر می بینید، در صفحه اصلی یک سند پاورپوینت، گزینه ها و ابزارهایی وجود دارد که در زیر به طور خلاصه کاربرد هر مورد را توضیح می دهیم. برخی از گزینه ها نیاز به توضیح مفصل تر دارد که در درس های بعدی با آنها بیشتر آشنا خواهیم شد.




شماره ۱: در اینجا سه گزینه می بینید که در کنار آنها یک فلش آبی رنگ وجود دارد. نام این بخش Access toolbar است.
در نرم افزار پاورپوینت برخی ابزارها هستند که کاربرد زیادی دارند. شما می توانید با کلیک بر روی فلش آبی رنگ، ابزارهای دلخواه تان را به این بخش اضافه کنید تا دسترسی به آن ساده تر و سریع تر باشد.

شماره ۲: زبانه های اصلی نرم افزار پاورپوینت در این بخش قرار دارد. با کارکرد این زبانه ها در همین درس آشنا خواهیم شد. با کلیک بر روی هر کدام از این زبانه ها، بخش ها و منوهای مربوط به آن نمایش داده می شود.

شماره ۳: همانطور که در توضیح مربوط به بخش شماره ۲ اشاره شد، هر زبانه از چند بخش و یک سری گزینه تشکیل شده، که هر کدام از آنها، کارکرد و قابلیت خاص خودشان را دارند. در تصویر فوق و در عدد شماره ۳، بخش های مربوط به زبانه Home نمایش داده شده است. اگر بر روی زبانه Insert کلیک کنید، خواهید دید که بخش های Insert، کاملا با بخش های Home متفاوت است.

شماره ۴: هر سند پاورپوینت از یک سری صفحاتی تشکیل شده که به آنها اسلاید (Slide) می گویند. اسلایدها در این ستون نشان داده می شوند.

شماره ۵: اسلاید به صورت بزرگنمایی شده در این بخش نشان داده می شود. هر اسلاید از دو بخش «تیتر» و «زیر تیتر» تشکیل می شود.

شماره ۶: هر اسلاید می تواند «پاورقی» هم داشته باشد. برای درج «پاورقی» از این بخش استفاده می شود.

شماره ۷: این بخش، وضعیت سند پاورپوینت (شماره اسلاید و نمایش زبان انتخابی) را نمایش می دهد.

شماره ۸: حالت های نمایشی است. با استفاده از این ابزار و علامت «درصد» که در سمت چپ آن مشاهده می کنید، می توان در متن نوشته شده «زوم» کرد و حروف را به صورت درشت تر دید. کافی است ماوس را بر روی زبانه مشخص شده نگه داشته و آن را به سمت چپ و راست ببرید تا تغییرات را مشاهده کنید.
در سمت چپ علامت درصد سه گزینه می بینید. با استفاده از این گزینه ها می توان یک حالت نمایشی مناسب برای نوشتن متون انتخاب کرد که در بخش تنظیمات نمایشی، به آن ها خواهیم پرداخت.

معرفی زبانه های اصلی
همانطور که در تصویر بالا دیدیم، زبانه های اصلی نرم افزار پاورپوینت به ۷ دسته تقسیم می شوند. البته یک سری زبانه های «مخفی» هم وجود دارد که در درس های بعد با آنها آشنا خواهیم شد. در زیر به معرفی کارکرد زبانه های اصلی می پردازیم.

زبانه Home




گزینه های این زبانه، امکان تایپ متن، ویرایش متن، رسم شکل و کاربردهای اولیه برای ایجادی یک مجموعه اسلاید را به شما می دهند.

زبانه Insert




با استفاده از مجموعه گزینه های زبانه Insert، می توانید مواردی از قبیل جدول، عکس، نمودار و,.. را در یک سند درج کنید. به طور کلی برای «درج» هر چیزی در یک سند، از این زبانه استفاده می شود.

زبانه Design




از مجموعه گزینه های این زبانه برای طراحی زیباتر اسلایدها استفاده می شود. به عنوان مثال می توان پس زمینه اسلایدها را از طریق گزینه های بخش Theme در این زبانه تغییر داد.

زبانه Animation




برای ایجاد انیمیشن در اسلایدها و همچنین تغییر اسلایدها با انیمیشن خاص، از گزینه های این زبانه استفاده می شود.

زبانه Slide Show




برای تنظیم و بررسی وضعیت نمایشی اسلایدها و تماشای پروژه انجام شده، از گزینه های زبانه Slide Show استفاده می شود.

زبانه Review




با استفاده از گزینه های این زبانه می توانید تغییرات خاصی در نرم افزار ایجاد کنید. مثلا تصحیح گر واژگان را به دلخواه خودتان تنظیم کنید، از مترجم اسناد پاورپوینت برای بهبود کیفیت متن خود استفاده کنید، متن تان را با متون دیگر مقایسه کنید، از پروژه پاورپوینت تان به طور امنیتی محافظت کنید و... .

زبانه View




از گزینه های این زبانه برای شیوه نمایش یک سند پاورپوینت استفاده می شود. مثلا می توان شکل نمایش صفحه را انتخاب کرد، می توان سند را در حالت بزرگنمایی تماشا کرد و... . همچنین می توان گزینه های دلخواهی را در صفحه نمایش یک سند پاورپوینت اضافه یا حذف کرد.

ذخیره سازی، دسته بندی، نامگذاری، تغییر نام و حذف اسناد
ذخیره سازی یک سند
بعد از ایجاد یک سند پاورپوینت و درج اسلایدهای مورد نظر، نیاز به ذخیره سازی آن سند دارید.
برای ذخیره کردن یک سند ابتدا بر روی دکمه Microsoft Office Button که در تصویر زیر نشان داده شده کلیک کنید و سپس گزینه Save را انتخاب کنید.




در صورتی که برای نخستین بار بر روی گزینه Save کلیک کنید، ویندوز از شما محلی برای ذخیره سازی می خواهد.
با انتخاب نام و محلی برای ذخیره سازی، می توان سند مورد نظر را ذخیره کرد.




دسته بندی اسناد
درست مثل دسته بندی کتاب هایتان در کتابخانه، بهتر است پیش از شروع کار با پاورپوینت، برای هر سند یک نامی انتخاب کنید و آن را در محل مناسب ذخیره کنید. تاکنون با شیوه ایجاد یک سند آشنا شده اید. اکنون بهتر است محلی برای ذخیره اسنادتان در کامپیوتر در نظر بگیرید. (به طور مثال، یک پوشه به نام Project_Darsnameh در یکی از درایوهای کامپیوترتان ایجاد کنید و پروژه هر درس را با نام آن درس به صورت یک سند مجزا ذخیره کنید.)

مثال:




تغییر نام یک سند
برای تغییر نام یک سند، کافی است بر روی سند راست کلیک کنید و گزینه Rename را انتخاب کنید.
در این صورت مشاهده می کنید که نام سند مجددا برای نوشتن فعال می شود و می توانید نام جدیدی برای سندتان انتخاب کنید.




حذف یک سند
برای حذف یک سند کافی است بر روی سند راست کلیک کنید و گزینه Delete را انتخاب کنید. در این صورت با پیغامی انگلیسی روبرو خواهید شد که از شما می پرسد: «مطمئن هستید که می خواهید سند مربوطه را به سطل آشغال ویندوز منتقل کنید؟» که در صورتی که دکمه Yes را بزنید، سند مورد نظر حذف خواهد شد.








پایان جلسه 1
 
 



در درس قبل آموختیم که چگونه یک سند پاورپوینت ایجاد کنیم و آن را در کنار دیگر اسنادمان ذخیره کنیم. همچنین با زبانه های اصلی نرم افزار پاورپوینت آشنا شدیم. آموختیم که نرم افزار پاورپوینت، ۷ زبانه اصلی دارد که هر کدام از آنها با زیرمجموعه هایشان، با هدف مشخصی طراحی شده اند.

در این درس با چگونگی درج و ویرایش اسلایدها برای انجام یک پروژه ساده آشنا خواهیم شد. در حین انجام پروژه، کارکرد گزینه های نخستین زبانه (Home) را بررسی خواهیم کرد.


بعد از ایجاد یک سند پاورپوینت، یک صفحه سفید می بینیم که از دو مستطیل تشکیل شده است. این صفحه سفید را اصطلاحا «اسلاید» می گویند. یک پروژه، از مجموعه ای از اسلایدها تشکیل شده است. در مستطیل بالا و پایین، دو جمله زیر نوشته شده است:
Click to add title
Click to add subtitle

همانطور که از این دو جمله انگلیسی پیداست، با کلیک بر روی مستطیل بالا می توان برای اسلاید یک تیتر یا عنوان انتخاب کرد. در مستطیل پایینی نیز می توان محتوای اسلاید یا اصطلاحا «زیرتیتر» را درج کرد.






انتقال مستطیل های عنوان و زیر عنوان در اسلاید
پس از درج عنوان و متن نخستین اسلاید، می توانید مستطیل عنوان را به نقطه بالاتری انتقال دهید که اسلاید، شکل زیباتری به خود بگیرد. برای این کار بر روی یکی از ضلع های مستطیل عنوان کلیک کنید تا مستطیل قابل انتخاب شود. سپس با نگه داشتن کلیک چپ، مستطیل را مطابق تصویر زیر از نقطه ۱ به نقطه ۲ انتقال دهید. این کار را برای مستطیل زیر عنوان نیز می توانید انجام دهید.




کپی، برش و جایگزینی واژه ها در نرم افزار پاورپوینت
اگر پیش از یادگیری پاورپوینت،[برای دیدن لینک ، باید ثبت نام کنید و یا با با نام کاربری خود وارد انجمن شوید. ]، با این گزینه ها آشنایی دارید. در واقع، بخشی از گزینه ها در نرم افزارهای مجموعه آفیس مشترک است.
با این حال به طور مختصر به توضیح کپی، برش و جایگزینی یک متن می پردازیم. این دستورات از بخش Clipboard از زبانه Home قابل دسترسی اند.




برای کپی یک واژه یا متن، ابتدا آن واژه را انتخاب کرده و سپس با کلیک راست بر روی آن واژه گزینه Copy را کلیک کنید. در عین حال گزینه Copy در بخش Clipboard نیز وجود دارد. برای جایگزینی واژه کپی شده، از دکمه Paste استفاده کنید. گزینه Cut نیز یک واژه را اصطلاحا «می‌بُرد». یعنی واژه انتخاب شده حذف و در جای دلخواه جایگزین ( Paste) می شود.

مدیریت اسلایدها
یک اسلاید در حالت اولیه و پیش فرض، از یک تیتر و یک زیرتیتر تشکیل شده است. اما می توان از طراحی های دیگری استفاده کرد. نخستین گزینه در بخش Slides از زبانه Home گزینه New Slide است که اگر بر روی آن کلیک کنید، اسلاید جدیدی مطابق ساختار اسلاید قبلی، به سند شما اضافه می شود. اما اگر بر روی فلشی که در مقابل عبارت New Slides نوشته شده، کلیک کنید، پنجره کوچکی باز می شود که می توانید یکی از صفحات و ساختار دلخواه اسلاید خود را برای اسلاید جدید انتخاب کنید. (این مدل ها در گزینه Layout در همین بخش نیز قرار دارد). به طور نمونه، در تصویر زیر اسلایدی با یک تیتر و دو ستون زیرتیتر یا محتوا را انتخاب می کنیم.




در این صورت اسلایدی مطابق شکل زیر ایجاد می شود:




همانطور که در تصویر بالا می بینید، در ستون سمت چپ، اسلایدهای ایجاد شده به ترتیب به سمت پایین شماره گذاری و لیست می شوند. با کلیک بر روی هر کدام از آنها، می توانید محتوای اسلاید مورد نظر را ببینید و ویرایش کنید. برای انجام پروژه این درس، می توانید اسلاید دوم را مطابق شکل زیر در کامپیوتر خود ایجاد کنید:




در بخش Slide گزینه‌ Reset، تنظیمات درون اسلاید را به حالت اولیه باز می گرداند و گزینه Delete نیز اسلاید انتخاب شده را حذف می کند.

بررسی گزینه‌های بخش Font


تغییر اندازه متن
برای تغییر اندازه واژه و یا بخشی از متن، ابتدا باید بخش مورد نظر را انتخاب کنیم. پس از انتخاب کردن بخش مورد نظر، با استفاده از محلی که شماره «اندازه» در آن نشان داده شده، متن را به اندازه دلخواه تنظیم می کنیم.




کوچک کردن و بزرگ کردن سریع واژه ها
تاکنون آموختیم که چطور می توان اندازه واژه و یا متن را با استفاده از جعبه اندازه و انتخاب شماره سایز، تغییر داد. اگر می خواهید این کار را به طور سریع انجام دهید (یعنی هر واژه را یک شماره بزرگ یا کوچک کنید)، از دو گزینه (Grow Font) و (Shrink Font) که در تصویر زیر نشان داده شده، استفاده کنید.




برجسته سازی متون (Bold, Italic, Underline)
گاهی نیاز است که در یک سند، واژه و یا بخشی از متن را به صورت خاص برجسته کنید تا از واژه های دیگر متفاوت باشد. مثلا واژ‌ه ای را پر رنگ کنید، به صورت «کج» آن را تایپ کنید و یا خطی در زیر واژه بکشید.
با استفاده از سه آیکون (نماد) که در شکل زیر می بینید، می توانید واژه و یا متن خود را برجسته کنید. کافی است بخش مورد نظر را انتخاب و بر روی آیکون مورد نظر کلیک کنید تا تغییرات را ببینید:




کشیدن خط بر روی متن
با استفاده از گزینه (Strikethrough) می توان یک خط بر روی متن (مانند تصویر زیر) رسم کرد.




ایجاد سایه در واژه
برای زیبا سازی متون درج شده در یک اسلاید می توان برای واژه ها یک «سایه» ایجاد کرد. برای این کار از گزینه Text Shadow که با حرف اختصاری S در تصویر زیر نشان داده شده، استفاده کنید.




ایجاد فاصله بین حروف و کاراکترها
با استفاده از گزینه Character Spacing که با عبارت اختصاری AV در بخش Font درج شده، می توان بین حروف و کاراکترهای یک متن، فاصله ایجاد کرد. این فاصله از «کمترین» تا «بیشترین» مطابق لیست زیر قابل تغییر است. همچنین با استفاده از گزینه More Spacing می توان فاصله بیشتری از اندازه حداکثری که در لیست وجود دارد بین حروف ایجاد کرد.




تغییر وضعیت حروف (انگلیسی)
گزینه (Change Case) که در تصویر زیر می بینید، برای تغییر حالت کوچک یا بزرگ بودن حروف انگلیسی به کار می رود و کاربردی برای زبان فارسی ندارد.




اولین گزینه، که با نام Sentence Case نشان داده شده، نخستین حرف جمله را به صورت بزرگ می نویسد.
دومین گزینه، که با نام lower case نشان داده شده، تمام حروف انتخاب شده را به حروف کوچک انگلیسی تغییر می دهد.
سومین گزینه که با نام UPPER CASE نشان داده شده، تمام حروف انتخاب شده را به حروف بزرگ انگلیسی تغییر می دهد.
چهارمین گزینه که با نام Capitalize Each Word نشان داده شده، نخستین حرف هر واژه را به صورت حرف بزرگ می نویسد.
و بالاخره پنجمین گزینه که با نام tOGGLE cASE نشان داده شده، حروف کوچک را به بزرگ و حروف بزرگ را به کوچک تبدیل می کند.
نکته: در تصویر بالا گزینه ها به ترتیب بر روی جمله نوشته شده اعمال شده است.

تغییر رنگ متن
برای تغییر رنگ یک واژه و یا متن، از جعبه رنگی که در بخش Font وجود دارد استفاده کنید.




اگر بخواهید به جز رنگ های استاندارد که در تصویر بالا مشاهده می کنید، رنگ های دیگری انتخاب کنید، در این صورت با استفاده از گزینه More color که در زیر جعبه رنگ نوشته شده، پنجره کوچکی باز می شود که می توانید طیفی از رنگ ها را ببینید و انتخاب کنید. گزینه‌ Standard رنگ های پر استفاده و گزینه Custom رنگ های بیشتری است که می توان به طور دقیق تر رنگ مورد نظر را انتخاب کرد.
توجه داشته باشید که زبانه سمت راست که در تصویر زیر نشان داده شده، می تواند رنگ را از روشن ترین تا تیره ترین وضعیت تغییر دهد.




تغییر فونت متن‌
فونت به معنای شکل یک واژه یا متن است. استفاده از فونت ها و اینکه کدام فونت مناسب چه متنی است، تاثیر زیادی در زیباسازی اسلایدها دارد.
هر فونت با یک اسم نمایش داده می شود که از جعبه فونت ها قابل انتخاب و تغییر است. برای اعمال تغییرات در واژه و یا متن مورد نظر، ابتدا آن را انتخاب و سپس فونت آن را تغییر می دهیم.




بازگشت به فرمت اولیه
آخرین گزینه از گروه Font در منوی Home گزینه ای است به اسم Clear Formatting که در تصویر زیر نشان داده شده است.


از این گزینه برای بازگشت تغییرات در فونت به حالت اولیه نرم افزار پاورپوینت استفاده می شود. به طور مثال اگر شما فونت بخشی از متن را تغییر داده باشید، رنگ آن را عوض کرده باشید، در زیر آن خط کشیده باشید و خلاصه هر تغییری در شکل متن داده باشید، اگر آن بخش را انتخاب و گزینه Clear Formatting را کلیک کنید، خواهید دید که کلیه تغییرات از بین رفته و متن به حالت اولیه باز می گردد.

اجرای یک اسلاید
بعد از ساخت نخستین پروژه خود با نرم افزار پاورپوینت می توانید آن را اجرا کنید. منظور از اجرا، نمایش آن به صورت تمام صفحه (Full Screen) است که معمولا توسط ویدیو پروژکتورها در سالن های کنفرانس آن را نمایش می دهند.
برای اینکار از زبانه Slide Show گزینه From Beginning را انتخاب کنید.




همچنین می توانید با استفاده از کلید F۵ صفحه کلید، اسلاید را به صورت تمام صفحه ببینید. با استفاده از کلیدهای حرکتی (چپ و راست) می توانید به اسلایدهای بعدی و یا قبلی حرکت کنید پروژه یتان را در حالت خروجی مشاهده کنید.
برای خروج از حالت تمام صفحه یا Full Screen دکمه Escape که در گوشه بالا و سمت چپ صفحه کلید قرار دارد را کلیک کنید.




پایان جلسه 2
 
 


در این درس به معرفی و توضیح کارکرد گزینه های بخش Paragraph خواهیم پرداخت.


مرتب سازی (Alignment)
برای مرتب سازی متن نوشته شده در سند پاورپوینت، ابتدا باید مشخص کنید که متن شما به انگلیسی است یا فارسی. اگر متن به فارسی است، باید مکان نما را به طور پیش فرض «راست به چپ» تنظیم کنید. در این صورت با رفتن به خط بعدی، مکان نما به طور پیش فرض در سمت راست قرار می گیرد و واژه ها از راست به چپ نوشته می شوند.
برای این کار از دو آیکون زیر استفاده کنید.

متن های نوشته شده در اسلایدهای پاورپوینت را می توان به چهار بخش «راست چین»، «چپ چین»، «وسط چین» و «چیدمان مرتب از دو سمت» تنظیم کرد.

برای تنظیم متن به هر کدام از این چهار حالت، ابتدا پاراگراف مورد نظر از متن را انتخاب و سپس با استفاده از آیکون های مرتب سازی، تغییرات را به پاراگراف اعمال می کنیم.

در تصویر زیر آیکون های مرتب سازی را می بینید:

این آیکون ها، همانطور که از شکل شان هم پیداست، به ترتیب برای چیدمان مرتب از دو سمت، راست چین کردن، وسط چین کردن و چپ چین کردن پاراگراف انتخاب شده به کار می رود.
به مثال زیر توجه کنید:




ایجاد لیست
با استفاده از گزینه (Bullets) می توان خطوط نوشته شده را به صورت یک لیست با نماد گرافیکی مشخص تنظیم کرد.



در تصویر زیر انواع بولت ها را می‌بینید. ما برای تصویر بالا، بولت ساده دایره ای سیاه را انتخاب کرده بودیم.




با کلیک بر روی گزینه Bullets and Numbering پنجره ای مانند شکل زیر باز می شود:




همانطور که در تصویر بالا می بینید، می توان تنظیمات بیشتری بر روی بولت ها اعمال کرد. مثلا اندازه و یا رنگ آن را تغییر داد. در تصویر بالا، اندازه بولت به ۱۵۴ افزایش یافته و در نتیجه بولت ها بزرگتر شده است.

شماره گذاری
برای شماره گذاری یک مجموعه یا یک لیست، از گزینه Numbering استفاده کنید.




تغییر محل پاراگراف ها با استفاده از گزینه Indent
اگر بخواهید بخشی از متن نوشته شده را با فاصله ای مجزا از متون دیگر به سمت چپ یا راست صفحه منتقل کنید، می توانید از گزینه های Increase Indent و Decrease Indent که در تصویر زیر نشان داده شده، استفاده کنید.
برای اینکار عبارت مورد نظر را انتخاب کرده و با استفاده کلیک بر آیکون سمت راست (Increases Indent) عبارت را به سمت راست و با آیکون سمت چپ (Decrease Indent) عبارت را به سمت چپ صفحه منتقل کنید.

تنظیم فاصله بین خطوط
برای تغییر اندازه بین خط ها از گزینه Line Spacing که در تصویر زیر نشان داده شده است، استفاده کنید.




موقعیت قرارگیری متن در اسلاید
با استفاده از گزینه Text Direction می توان موقعیت قرارگیری متن در اسلاید را با زاویه دلخواه مشخص کرد. به طور مثال در تصویر زیر، عبارت منظومه شمسی با ۹۰ درجه چرخش در سمت راست اسلاید نوشته شده است.




با استفاده از گزینه Align Text می توان متن نوشته شده را به سمت راست، وسط و یا سمت چپ اسلاید انتقال داد.





مرتب سازی متن اسلاید در ستون ها
در درس قبل آموختیم که برای تقسیم بندی اسلاید می توانیم از گزینه Layout از بخش Slides استفاده کنیم. اما گاهی نیاز است که در یک اسلاید، متن را در دو، سه و یا چند ستون درج کرد. برای این کار از گزینه Columns که در تصویر زیر نشان داده شده استفاده می کنیم.




همانطور که در تصویر می بینید، با انتخاب گزینه ۳ Columns متن درج شده در اسلاید در سه ستون چیده شده است.

گزینه Convert to Smart Art
این گزینه، صفحه را به حالت گرافیک ها و اشکال هنری تبدیل می کند. در درس های بعد مشخصا به این بخش خواهیم پرداخت.

آشنایی با بخش Drawing
پنجمین بخش از بخش های زبانه Home، بخشی است با نام Drawing. ابزارها و گزینه های این بخش برای رسم اشکال گرافیکی و ویرایش آنها در یک سند پاورپوینت به کار می رود.


در سمت چپ این بخش، اشکال گرافیکی کوچکی دیده می شود که با کلیک بر روی هر کدام از آنها، ماوس طوری تنظیم می شود که با حرکت بر روی اسلاید، شکل انتخاب شده ترسیم می شود.
به طور مثال در تصویر زیر از شکل پیکان به سمت راست استفاده شده است.




می توانید اشکال دیگر را امتحان کنید و بسته به نوع اسلایدتان از آن ها استفاده کنید.
با نگه داشتن ماوس بر روی علامت فلش سمت راست در گوشه اشکال درج شده، کلمه More را مشاهده می کنید. با کلیک بر روی این فلش می توانید شکل های بیشتری را مشاهده کنید.




گزینه Arrange
از این گزینه برای تنظیم وضعیت شکل و متن درج شده استفاده می شود.
به طور مثال فرض کنید که از اشکال موجود، شکل ستاره را انتخاب کرده باشید و بخواهید عنوان «ستاره ها در منظومه شمسی» را هم در اسلاید مورد نظر درج کنید. اگر این دو در یک مکان درج شوند، به ناچار باید یکی از آنها «روی» دیگری باشد.




همانطور که در تصویر بالا می بینید، جمله درج شده بر روی شکل وجود دارد. به دلیل اینکه از بخش Arrange گزینه اول (Bring to Front) را انتخاب کرده ایم. با استفاده از این گزینه، متن انتخاب شده (یا شکل انتخاب شده) در رویی ترین سطح ممکن در یک اسلاید نشان داده می شود.
اگر دومین گزینه (Send to Back) را انتخاب کنیم، تصویر بالا به صورت زیر تغییر خواهد کرد.




همانطور که توضیح داده شد، دو گزینه نخست وضعیت شکل و یا متن انتخاب شده را نسبت به کلیه اشیاء در اسلاید مشخص می کنند. یعنی اگر شما ۵ شکل و ۵ متن درج کرده باشید، با انتخاب هر کدام از آنها، می توانید از دو گزینه اول استفاده کنید و شکل یا متن مورد نظر را به رویی ترین بخش سند منتقل کنید.
اما در صورتی که فقط ۲ شی‌ء داشته باشید، از گزینه سوم و چهارم (Bring Forward) و (Send Backward) هم می توان استفاده کرد.

گروه بندی شکل ها
اگر چند شکل را در یک اسلاید درج کنید، هر کدام از آنها را می توانید به طور مجزا تغییر دهید. (مثلا محل آنها را تغییر دهید، کوچک و بزرگ کنید و ...).
اما با استفاده از گزینه Group Objects می توانید همه اشکال را به یک «گروه» تبدیل کنید و تغییرات را به صورت گروهی بر روی آنها اعمال کنید.
برای این کار، ابتدا با نگه داشتن کلید Ctrl در صفحه کلید، همه اشکال را انتخاب کنید.




سپس از بخش Group Object گزینه Group را انتخاب کنید.
مشاهده می کنید که تمام اشکال به یک «گروه» تبدیل شدند و اکنون می توان تغییرات را به صورت گروهی بر روی آنها اعمال کرد. برای اینکه اشکال را مجددا از حالت گروه خارج کنید، کافی است که بر روی گزینه Ungroup کلیک کنید.




تنظیم موقعیت شکل درج شده
با استفاده از گزینه های بخش Position Objects می توان موقعیت شکل را در اسلاید تنظیم کرد.
با استفاده از گزینه های بخش Align می توان شکل را به سمت چپ، راست، بالا و پایین منتقل کرد.




از گزینه Rotate برای چرخش شکل استفاده می شود. می توان شکل را به صورت ۹۰ درجه به سمت چپ و راست چرخاند و یا آن را با تغییر ۱۸۰ درجه ای، معکوس کرد. اگر بخواهید شکل را با درجه دقیق تری بچرخانید، می توانید از گزینه More Rotation Options استفاده کنید.




آخرین گزینه از بخش Arrange گزینه Selection Pans است. با استفاده از این بخش می توانید به اشیاء، اشکال و متن ها در اسلاید دسترسی راحت تری داشته باشید. باکس عنوان یا محتوا، شکل و یا متن درج شده، و به طور کلی هر چیزی که در یک اسلاید وجود دارد در سمت راست صفحه لیست می شود و با کلیک بر روی هر کدام از آنها، بخش مورد نظر انتخاب می شود.


:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








دانلود مقاله,تحقیق,پایان نامه کار خود را از سال 1392 در زمینه مقاله,تحقیق,پایان نامه آغاز نمود امیدواریم که در سال 1394 برای سایت مقاله,تحقیق,پایان نامه سال خوبی باشد.اين سايت در كنار خدمتی که به تمامی کاربران عزیز می کند سعی دارد تا جدیدترین مطالب را در اختیار کاربران وبازدید کنند گان عزیز قرار دهد. اين سايت توسط سرورهاي پارس وب سرور ميزباني و پشتيباني مي شود. r.zahmatkesh91@yahoo.com

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 24
بازدید دیروز : 65
بازدید هفته : 89
بازدید ماه : 344
بازدید کل : 86652
تعداد مطالب : 311
تعداد نظرات : 25
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com